יום א', יד’ בשבט תשע”ט
הורים רבים מוטרדים בעניין חברים לילדיהם המחוננים. ילדים מחוננים הרבה פעמים חושבים אין להם חברים או שהם רוצים יותר חברים.

מחקרים אחרונים מראים שהמספר המועט של חברים בקרב ילדים מחוננים, מקורו קשור יותר לסגנונות אישיות מאשר העדר מיומנויות חברתיות. חברות היא לא רק קבלה של בני הגיל אלא מערכת יחסים דינמית שהיא מעבר לקבלה או הכלה בלבד . אכן לפעמים קשה לילדים מחוננים למצוא חברים. לרוב צריך למצוא מישהו "באותו ראש" גם ברמה האינטלקטואלית, וגם בתחומי עניין. בגילאים הצעירים, הם יכולים להפגין חוסר סובלנות כלפי אלה שהם איטיים יותר. בגיל ההתבגרות, הם נאבקים בין הצורך להיות מקובל, ובין הרצון להיות נאמנים לעצמם. הורים יכולים לעזור לילדיהם בכך שעוזרים להם להבין שיש ציר בין " שותף למשחק" לבין "מקלט בטוח". חבר נאמן הוא "מקלט בטוח". מי שמוצא חבר כזה מצא אוצר יקר ונדיר. בספר "קהלת" המילה "נדיר" מקבל משמעות של יוצא דופן, או בלתי ניתן להשוואה. אך "נדיר" משמעותו גם "מעט מאד". ילדים מחוננים עלולים למצוא שמציאת " מקלט בטוח" הוא נדיר ביותר. עוד פן חשוב בשאלה של כמות החברים האופטימלית הוא אופי הילד האינדיבידואלי. ילדים מופנמים לא תמיד רוצים או צריכים הרבה חברים. הם פחות נוטים ליזום במצבים חברתיים, ועלולים לשבת ולצפות מהצד ולחכות שיזמינו אותם להצטרף. הם נהנים להיות עם עצמם, ובדרך כלל יש להם רק חבר אחד או שניים, שהם חברים טובים. הם "אנשים פרטיים שנהנים לעשות דברים בעצמם ומשתפים מעט מאד אנשים במחשבות האישיות שלהם." (שרון לינד 2004) לינד ממשיכה " הם צריכים קודם לתכנן, לעבד, ולהגיב באופן פרטי ופנימי לפני שהם מגיבים למצבים". ילדים מחוננים, גם מופנמים וגם לא מופנמים, אוהבים את ה"לבד" שלהם. זה לא אומר שהם מרגישים בודדים. דמויות מלגו, ספרים ומשחקים יכולים להיות עבורם מעין קבוצת שווים. חברות בין שני ילדים מחוננים יכולה להיות עצמתית מאד. לפעמים חברות חזקה אחת יכולה לספק את כל הצרכים החברתיים של הילד. מערכת היחסים החזקה הזאת יכולה עוד להתחזק במשך הזמן. סיומה של חברות מעין זאת יכולה לגרום לתהפוכות רגשיות גדולות בחיי הילד. למרות הקושי, חשוב להורים לעזור לילדיהם לפתח חברויות פחות עצמתיות מאלה. הנה כמה טיפים שיכולים לעזור להורים בעניין הזה. עזור לילד שלך ל: · לפנות זמן לחברים · ליזום חברויות אפשריות · ללמוד להיות מארח טוב · להתאמן על מיומנויות חברתיות במצבים רגועים ללא לחץ · להיות אדם שמקשיב, שמראה שהוא מתעניין, ושאכפת לו · להיות כנה בקשר ליכולות מבלי להשוויץ · להחמיא לאחרים, ולהביא לתשומת הלב את התכונות הטובות שלהם · להשתתף בפעילויות חברתיות, גם בתחומים הפחות חזקים שלהם, כדי ליצור הזדמנויות לבניית חברויות חדשות. · לקבל את אלה שחושבים ומתנהגים אחרת ממך הורים יכולים להוות דוגמה בעניין חברות ואכפתיות. כשהילד שלך רואה שאתה נאמן לחבריך, נמצא שם בשבילם בעת הצורך, מקשיב ומתעניין, חוגג אתם את הצלחותיהם וסובלני כלפי השוני בינם לבינך, הם באמת יידעו מהי חברות אמתית. מתורגם ממאמר של לורי קומלי קפלן, נשיאת "SENG", פסיכולוגית, מומחית בילדים מחוננים

 
 
גלרית שחקים מחוננים תשע"ט
גלרית שחקים מצטיינים תשע"ט
ימים מיוחדים בשחקים
משולחנה של יועצת שחקים
למידה בשעת חירום