יום א', יד’ בשבט תשע”ט
מעובד ומתורגם ע''י מנדי הוילנד ממאמר של שרון לינד – SENG Newsletter 2001

עוצמתיות, רגישות, ו"עוררות יתר" הם אפיונים מרכזיים של אנשים מחוננים, כך נמצא במחקרים האחרונים בנושא. ממצאים אלה לא מפתיעים את המחנכים וההורים של הילדים האלה. העבודה של קז'ימז דוברובסקי ( 1902-1980) מספק הבהרות לעניין הזה. דברובסקי – פסיכולוג ופסיכיאטר פולני – פתח תאוריה שנקרא " התאוריה של דיסינטגרציה חיובית" שדרכה הוא ניסה להבין את הנפש של האדם המודרני. הוא האמין שקונפליקטים וסבל פנימי נחוצים להתפתחות מפותחת. הוא שם לב שלא כולם מתפתחים באופן מלא, ושאנשים בעלי אינטליגנציה גבוהה בנוסף לעוררות יתר, עלולים יותר להגיע למצב של התפתחות מלאה. חשוב להדגיש כי לא כל המחוננים בעלי רגישות יתר, אך אחוז יותר גדול של מחוננים מובחנים עם אפיונים אלה מאשר מהאוכלוסייה הרחבה. עוררות יתר מהי עוררות יתר (ע.י.)? עוררות יתר היא עצמות מולדות שמסוגלות להגיב לגירויים בעצמה גבוהה מהנורמה. פירוש הדבר - מהות חוויה אחרת ואיכות חיים אחרת. דוברובסקי חלק את העניין לחמש קטגוריות:, פסיכו-מוטורי, חושי, ,אינטלקטואלי, דמיוני ורגשי. לאדם אחד יכול להיות ע.י. באחד או יותר מהקטגוריות האלה. "אדם שיש לו עוררות יתר במספר תחומים, יחווה את החיים בצורה אחרת - חזקה יותר, עשירה יותר ..." דוברובסקי טוען. (1972) חוויית העולם בדרך עוצמתית זו מביאה אתה אושר רב לצד תסכולים רבים. צריך לדעת להעריך את הצדדים החיוביים, וליהנות מהם. עם התסכולים, צריך ללמוד לקבלם ולהתמודד אתם. כעת נתאר כל אחד מהתחומים של ע.י., ונציע אסטרטגיות להתמודדות. כל אחד יכול גם לחשוב על אסטרטגיות אחרות שהוא מציע מניסיונו האישי. עוררות יתר פסיכו-מוטורי ע.י. פסיכו-מוטורי היא רגישות מועצת של המערכת הנורו-מוטורית. היא מביאה אתה "יכולת אדירה להיות פעיל ואנרגטי" - אהבת תנועה למען תנועה, דיבור מהיר מאד, התלהבות יתרה, פעילות פיזית אינטנסיבית, וצורך לפעילות ("אקשן"). אנשים בעלי רגשיות יתר בתחום הזה, יתנהגו בצורות הבאות כאשר הם חווים מתח רב: ידברו ללא הרף, יפעלו בלי לחשוב, יתנהגו בצורה בעייתית, יפגינו הרגלים עצבניים , יעבדו בצורה אינטנסיבית, יארגנו דברים כאילו חייהם תלויים בסדר הזה, או יהפכו לתחרותיים מאד. הם נהנים מאד מהפעילות הרבה והאנרגיות הרבות, אך אחרים עלולים להרגיש קצת מאוימים מההתנהגויות האלה, ולהרגיש לא נוח בחברתם. בבית או בבית הספר, הילדים האלה כל הזמן פעילים ומדברים. חבריהם ומוריהם עלולים לרצות שהם ילמדו לשבת בשקט! ניתן לטעות ולחשוב שאלה תופעות של ADHD. אסטרטגיות · פנו זמן לפעילות ורבאלית או פיזית, לפני או אחרי בית הספר. ילדים אלה אוהבים להיות עסוקים וזקוקים לעשיה. תכניסו פעילויות רבות לתוך חייהם. · תדאגו שהפעילויות האלה מקובלות ולא מפריעות לסובבים אותם. זה עלול לקחת זמן למצוא את ה"פתרון" המתאים, אך יכול להיות פרויקט מהנה לכל מי שמתעסק עם זה. · פנו זמן לפעילויות ספונטניות וכיפיות. ילדים עם רגישות יתר פסיכו-מוטורית נהנים מאד מדברים כאלה. עוררות יתר חושי ע.י. חושית מתוארת כחוויה מוגברת של עונג או גועל חושי – מראיה, שמיעה, מישוש, ריח וטעם. אנשים אלה חווים חוויות חושיות בעצמה יותר גבוהה מאדם רגיל. יש להם הערכה מוגברת ומוקדמת של תענוגים אסתטיים, כמו מוזיקה, שפה ואמנות, וגם מתענגים מטעמים, מראות, צלילים וריחות. אך הם גם יכולים להיות מגורים יותר מדי, ולהרגיש חוסר נעימות מגירויים חושיים. כאשר ילדים אלה נמצאים במצב של מתח או לחץ, הם יכולים לאכול יותר מדי, לצאת למסע קניות, או לחפש דרך כדי להיות במרכז העניינים. אחרים עלולים להימנע מגירוי חושי. ילדים אלה יכולים להיות מוסתים כל כך מתוויות על הבגדים, ריחות מהקפטריה או רעש בכיתה, שלא יוכלו להתרכז בנעשה בכיתה או בסביבה. ילדים אלה יכולים להיות כה מרוכזים במוזיקה או עבודת אמנות, שהעולם החיצוני מפסיק להתקיים מבחינתם. אסטרטגיות · ככל האפשר, נסו להגביל גירויים לא נעימים, וספקו סביבה נעימה ונוחה. · נסו למצוא הזדמנויות להפוך את הילדים האלה למרכז תשומת הלב. ניתן להמציא "הצגות" או "תערוכות" שדורשות "קהל". ילדים אלה ממש אוהבים להיות במקום הזה, ונהנים מ"אור הזרקורים". · פנו זמן להתענג בתענוגי החושים וליצור סביבה נעימה ומרגיעה. עוררות יתר אינטלקטואלית ע.י. אינטלקטואלית מתבטאת ע''י צורך מוגבר למצוא הבנה ואמת, להרוויח ידע, לנתח ולחבר מידע. לבעלי ע.י. אינטלקטואלית יש מוחות פעילים במיוחד. הם סקרניים מאד, קוראים הרבה מאד ולעתים גם מאבחנים מצבים בצורה מדויקת. הם מסוגלים להתרכז, להתעסק במאמץ אינטלקטואלי ארוך, ולשבת על פתרון של בעיה או חידה הרבה מאד זמן, אם הם בוחרים לעשות כך. אפיונים אחרים כוללים תכנון מורכב, ויכולת זיכרון מדהים, עד לפרטים הקטנים ביותר. אנשים כאלה אוהבים תאוריות, לחשוב על חשיבה, וגם על דילמות מוסריות. חשיבה זאת לעתים מובילה לדאגה בקשר לצדק, מחלות, מלחמות, איכות הסביבה, ועניינים אחרים "של מבוגרים". זה גם יכול להוביל לוויכוחים בחצר בית הספר כאשר הילד מבחין בחוסר צדק כלשהו בסביבתו. הם גם די עצמאיים בחשיבה שלהם, ויכולים להעביר ביקורת על אנשים אחרים שחושבים אחרת, או לא מגיעים לקצב האינטלקטואלי שלהם. הם יכולים להתרגש כל כך מרעיון מסוים שהם יתפרצו לדבריהם של אחרים בצורה מעצבנת. אסטרטגיות · תראו להם איך למצוא תשובות לשאלות שלהם. זה מכבד את התשוקה שלהם למצוא אמת, להגיע להבנה, לנתח ולעבד מידע. · אפשרו או הציעו דרכים לתעל את הדאגה שלהם לעניינים הומניטריים למעשים – להתנדב עם ילדים נכים או לאסוף צעצועים לילדים חולים, וכו''. · אם הם אומרים דברים פוגעניים כאשר הם מעבירים ביקורת על אחרים, עזרו להם לראות שמה שהם אומרים עלול לפגוע בבן אדם. להגיד "זה רעיון טיפשי" למשל, זה לא דרך נעימה להביע חוסר הסכמה, גם אם הרעיון באמת טיפשי.... עוררות יתר דמיונית עוררות יתר דמיונית מאופיינת על ידי דמיון מוגבר, עם אסוציאציות עשירות של תמונות ורשמים, שימוש רב בתמונה ובמטפורה, יכולת להמצאות ופנטזיה, יכולת ראיה לפרטי פרטים, וחלומות סופר-מורכבים. לעתים ילדים אלה מערבבים את האמת עם המציאות, או ממציאים עולמות אישיים ופרטיים משלהם עם חברים דמיוניים שעוזרים להם לברוח משעמום. הם מתקשים להיות מרוכזים בכיתה בה יצירתיות אינה חשובה באותה מידה של אמת וחקר. הם עלולים לצייר או לכתוב סיפורים במקום לעשות את המשימות של המורה או להשתתף בדיון כיתתי, ויתקשו להשלים משימה כאשר מתעורר איזה רעיון יצירתי חשוב. אסטרטגיות · הם עלולים להתבלבל בין מציאות לדמיון כי הזיכרונות והרעיונות החדשים נהיים משולבים בראש שלהם. עזרו להם להפסיק את הבלבול בכך שהם מוציאים תמרור "עצור" דמיוני כאשר הם מתחילים להגזים בתיאור של משהו שקרה. ניתן גם לבקש שיכתבו או יציירו ציור של האירוע לפני שהם מתחילים להלביש עליו פרטים דמיוניים בראש. · עזרו להם להשתמש ביצירתיות בצורה מועילה. למשל, שיחשבו על דרך יצירתית לארגן את הילקוט, או לכתוב שיעורי בית ביומן בדרך מקורית ויצירתית. · תצרו הזדמנויות להפגין יצירתיות ושימוש בדמיון – הקשיבו לתיאורים של החלומות בסבלנות וספקו כלים לציורים ולכתיבה יוצרת. עוררות יתר רגשית, אמוציונלית עוררות יתר רגשית היא בדרך כלל הראשונה שהורים מזהים. זה מתבטא ברגישות מוגברת בכל הקשור לרגשות, מורכבות קיצונית של רגשות, הזדהות ואמפתיה מוגברת כלפי המצב הרגשי של אחרים. ביטויים אחרים כוללים תגובות פיזיות כמו הסמקה, או כאבי בטן, או התעסקות עם דיכאון ומוות. יש להם יכולת יוצאת דופן לקשרים חברתיים עמוקים, הם מפגינים קשר רגשי חזק מאד לאנשים, מקומות וחפצים. יש להם חמלה, רגישות ואמפתיה ביחסים בין אישיים. הם מודעים מאד לרגשות שלהם, שמים לב כיצד הם מתבגרים ומשתנים, ולפעמים מתעסקים בדיבור עצמי וביקורת עצמית. הרבה פעמים מאשימים אותם בהגזמות בתגובות שלהם. דאגתם לאחרים ורגישותם לרגשות של אחרים עלולים להפריע להם ממילוי משימות כמו שיעורי בית או סידור החדר. אסטרטגיות · קבלו כל רגש בהבנה מלאה. לפעמים התחושה היא שאנשים עם ע.י. רגשית הם דרמטיים מדי, וקשה להבין את התגובות שלהם, אך צריך לעשות מאמץ לקבל את התגובות כמו שהן, להבין ולהכיל, ולעזור להם להתמודד עם קשיים אפשריים שמתעוררים כתוצאה מהתגובה העוצמתית הזאת. · עזרו להם להכיר את תמרורי האזהרה הפיזיים שקודמים ללחץ ומתח רגשי. אם הם ילמדו להכיר את הסימנים האלה, כמו ידיים מזיעות, או כאבי בטן, הם יוכלו להתכונן והתמודד יותר טוב עם מצבים רגשיים ולא לאבד שליטה. אסטרטגיות כלליות לפעמים קשה לחיות עם אדם שיש לו רגישויות יתר. קשה להבין את עצמת התגובות לגירויים ולהכיל אותן. הם יכולים להיחשב כהתנהגויות מוזרות. אנשים שיש להם גם עוררות יתר יבינו יותר טוב אחרים עם ע.י., אך גם להם לא קל, במיוחד עם הרגישויות הן לא באותו התחום או באותה המידה. אימוץ אסטרטגיות שונות יסייע בהתמודדות. ניתן למצוא מידע במקומות שונים: ספרים, אינטרנט, וכו'. אולי המקום הכי טוב להתחיל הוא עם האסטרטגיות הבאות, שהן לשימוש כללי לכל אחד מסוגי ע.י. להעלות את הנושא בשיחה שתפו את התיאורים עם משפחה, כיתה או קבוצה. שאלו מי מזהה אפיונים מסוימים אצלם. הדגישו שמאמר זה, ואחרים כמוהו מצביעים על כך שזהו מצב סביר, מוכר ומקובל. התמקדו בחיובי דברו על הצדדים החיוביים של כל ע.י., והדגישו את הצדדים האלה קודם. אלה כוללים להיות בעלי אנרגיה רבה, הם מתלהבים, חושיים, אסתטיים, סקרנים, נאמנים, מוסריים, יצירתיים, מטפוריים, אמפתיים, ומודעים לעצמם. תוקירו ותחגגו שונות תוצאה אחת של מערכות החינוך היא חוסר שונות. כולם מנותבים לאותה המטרה, ואנחנו הפסקנו "לחגוג" את השונות. ילדים מחוננים יכולים להרגיש שמשהו לא בסדר אתם, כי הם לא כמו כולם. חשוב להדגיש בשיחה על ע.י. שזאת רק עוד דבר שמאפיין, כמו להיות גבוה או רזה. בגלל שע.י. האלה מן מולדות, אי אפשר "להפסיק" אותן. לכן צריך ללמוד לקבל את עצמנו, את ילדינו או חברינו, יחד עם האפיונים האלה. קבלה כזאת מפחיתה את התחושה של "מוזרות" ובודדות. עוד דרך להפגין קבלה, היא לאפשר הזדמנויות לשימוש בע.י. האלה. כך מראים שמעריכים את העניין, ומכבדים את זה. התוצאה של הסרת הזדמנויות כאלה תהיה שלילית ומזיקה. השתמשו בכלים ורבאליים ולא ורבאליים לתקשורת לכל אחד יש צורך בכבוד ובכך ששומעים אותו עם סבלנות. אנשים עם ע.י. צריכים את זה עוד יותר כי הם חווים את החיים בעצמה יותר גבוהה וצריכים להיות מסוגלים לחלוק את חוויותיהם כדי לפרוח. חיוני ללמוד וללמד דרכי תקשורת טובים לילדים . תקשורת טובה היא שימושית ברבדים רבים: מכך שהיא תשפר את הסיכויים שתקבל את מה שתרצה, לכך שתוכל להעביר הלאה חוויות ותוכל לאפשר צמיחה באחרים. לא משנה הסיבה שתלמד לתקשר ביתר יעילות, התוצאה תהיה פחות מתח, קבלה עצמית יותר טובה, הבנה גדולה יותר מאחרים, ועל אחרים, ופחות מתחים בבית ובבית הספר. כשלומדים תקשורת, צריך לשים לב לתקשורת ורבאלית וגם לא ורבאלית . לשים דגש על הבעות פנים, מרחב אישי, טון דיבור ואפילו סגנון לבוש. אסטרטגיות תקשורת מאפשרות לנו להתאים את עצמנו לסביבה, כאשר רצוננו בכך, לשנות דברים מבפנים, ולהתייחס לאחרים עם כבוד ואכפתיות. למדו ניהול מתח מהגיל הרך כל אחד מתמודד עם מתח באופן יומיומי אך אנשים עם ע.י. סובלים ממתח רב יותר עקב העצמה בה הם מגיבים לגירויים חיצוניים. יש הרבה חומר כתוב על הפחתת מתח – אך הבסיס הוא (1)ללמוד להכיר את סימני הגוף , (2)ללמוד אסטרטגיות להתמודדות ( למשל לדבר על זה עם מישהו, לעשות תרגילי נשימה, לשנות דיאטה, (3) לפתח מיומנויות ניהוליות לארגון הזמן, וכו'. לפתח אסטרטגיות שמונעות מתח: משחקים, פעילויות למען הכיף. להתאמן בסובלנות על קבלת חוסר השלמות שלך ושל אחרים וכו'. תיצרו סביבה נוחה ככל האפשר אנשים בעלי עצמות צריכים לדעת איך להפוך את סביבתם למקום נוח עבורם, כדי ליצור מקום טוב לחזור אליו למוגנות או בטחון. למשל, תמצאו מקומות לעבוד בהם שהם נטולי הסחות, מקום שקט, הקשיבו למוסיקה טובה, התבוננו בתמונה אהובה , תעבוד בתנועה, ותלבש בגדים שאין בהם תוויות והם לא צמודות מדי. לוקח זמן למצוא את פתרונות המתאימים עבור כל אחד, אבל התוצאה תהיה שווה – מיטביות טובה יותר ותוצרים משופרים. הגבירו מודעות באופן פרדוקסלי, אנשים בעלי ע.י. אינם מודעים הרבה פעמים להשפעת ההתנהגויות שלהם על אחרים. הם עלולים להניח שכולם מקבלים בהבנה את ההתפרצויות שלהם לתוך שיחה ( מרוב התלהבות) או העובדה שהם חולמים בזמן שיעור כי הם ממציאים בראש איזו שהי עלילה לסיפור דמיוני. חשוב ללמד את הילדים להיות מודעים יותר להתנהגויות שלהם, אחראים יותר להשפעת התנהגויות אלה על אחרים, והעובדה שהצרכים שלהם הם לא יותר חשובים מצרכים של אחרים. העניין הוא שאפשר להראות לילדים איך אחרים רואים אותם, ניתן ללמד אותם אסטרטגיות כדי להשתלב, אבל הם צריכים לבחור בעצמם אם להשתנות או לא. זכרו את האושר כאשר מדברים על נושא זה, הרבה פעמים מדגישים את הצד השלילי. חשוב לזכור שהוא מביא אתה גם אושר רב, תדהמה, יופי ויצירתיות. אולי הדבר הכי חושב הוא להכיר וליהנות מהייחודיות של ילד או מבוגר בעל רגישות יתר.

 
 
גלרית שחקים מחוננים תשע"ט
גלרית שחקים מצטיינים תשע"ט
ימים מיוחדים בשחקים
משולחנה של יועצת שחקים
למידה בשעת חירום